2011

Det är kanske lite sent att summera 2011 i mitten på januari 2012, men det skiter jag i. 2011 var året det hände, fekalierna träffade fläkten big time.

Årets första dag knatade vi upp på Daune väster om Kittelfjäll. Blåsigt och med ett tunt pinat vidtäcke uppe på kalfjället men mysig snö nedanför trädgänsen blev det en bra start på ett bra år.

Mycket åkning men få bilder blev det denna vinter. Jag hittade dock den här från en tur på Tavelsjöberget, det måste inte alltid vara stort och spektakulärt för att vara trevligt.

Innan vintern var slut hanns det med drygt 35 åkdagar, skapligt tycker jag för att bo i Umeå och jobba heltid. Den bästa åkningen fick jag nog under en fantastisk vecka i Abisko med puder och stabilt snötäcke som gjorde att jag fick åka riktigt grymma åk som till exempel Extremen.

Våren kom och med den cyklingen. Så fort det var snöfritt på den lila sopkullen på Carlshem styrde jag upp ett litet plojrejs med folk från happymtb. Full fart ner, vänd och sen upp.

En minnesvärd tur gjorde jag i maj tillsammans med Jonas och Niklas längs Höga Kustenleden, från HK-bron upp till Övik. 2 dagar, runt 12 mil och 23 timmars cykling på allt från fantastiska till värdelösa och igenväxta stigar.

Nästa stora resa som gjordes var Hemavan över Midsommarhelgen tillsammans med Jon. Vi hann bland annat med Mortsetoppen, Storkittelhobben, Dalåjve med flera.

En vecka i Åre avverkades också, liftåkning i bikeparken på dagarna och Am/pushbike på kvällarna. Några riktigt fina turer som vi gjorde var Välliste, Blanktjärn, Pyramiderna, Ottfjället och Hottögsfjället.

Årets absoluta höjdpunkt i cykelväg var Abiskoresan, och höjdpunkten på Abiskoresan var Reinnfjället. Att avverka 800hm slickrocks rakt ner i fjorden en solig augustidag tillsammans med ett gäng fantastiska människor, bättre än så blir det nog inte.

Året avslutades som det började, på tur i den glödande decembersolen.

Detta är såkart bara ett axplock av allt som gjordes förra året, bland annat hanns det med en massa cykling på hemmaplan, en Am-tripp till Sierra Nevada och Shaun, arrangera ett UmBR och mycket mer. Tack alla fantastiska människor för att ni bidrog till att 2011 blev ett så sjukt bra år!

2012 har ju redan börjat, och det började bra. Mål för i år är att återigen ha en grym vintersäsong med mycket turande och kvalitetssnö. Mtb-säsongen verkar riktigt lovande med mycket resor i planerna, bl.a. repris på Abisko. Det stora målet är Trans Provence som jag lyckades knipa en startplats till. En MYCKET krävande tävling, så nu är det full satsning för att bli så stark jag bara kan till september.